Bushalte BravoDirect (foto: Marco Reeuwijk)

Met ‘Collectief vervoer 2.0’, is het de bedoeling dat werknemers en studenten straks onder andere met ‘dedicated’ bussen, rechtstreeks naar werk of school worden gebracht. Deze nieuwe vorm van mobiliteit wordt de komende maanden verder onderzocht.

Brainport en filedruk

Kennishub Brainport Eindhoven is een van de pijlers van de Nederlandse economie en dat brengt veel verkeer met zich mee. Toekomstscenario’s wijzen uit dat de filedruk alleen maar toeneemt met alle negatieve gevolgen van dien, onder meer voor de economie en de natuur.

Om te zorgen dat de regio leefbaar en bereikbaar blijft, hebben 14 organisaties maandag 21 oktober de overeenkomst ‘Collectief vervoer 2.0’ gesloten. Op dit moment doen Brainport Development, ASML, DAF Trucks, Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, Philips, VDL Groep, Máxima Medisch Centrum, Fontys Hogescholen, TU/e, gemeente Veldhoven, gemeente Eindhoven, gemeente Helmond, Rijkswaterstaat Zuid-Nederland en de provincie Noord-Brabant mee om mobiliteit anders en duurzaam te organiseren.

‘We moeten anders werken, denken en reizen’

Veel medewerkers en studenten in de Brainport-regio reizen nu al per fiets of met het OV, maar voor een grote groep is momenteel nog geen goed alternatief voor de auto. Collectief vervoer 2.0 betekent onder andere dat dat alternatief er komt. Bijvoorbeeld met ‘dedicated’ bussen: directe buslijnen naar werk of onderwijsinstelling. Om het aantrekkelijk te maken om de auto te laten staan, moet er in steden en langs de route een netwerk van hubs komen waar mensen kunnen parkeren en opstappen. Voorwaarde is wel dat de bussen over bestaande vluchtstroken en busbanen mogen rijden om files te vermijden. Die mogelijkheid gaat nu verder onderzocht worden.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De Brabantse gedeputeerde Mobiliteit Christophe van der Maat, tevens voorzitter Programmaraad SmartwayZ.NL, steunt het initiatief. “Het is goed om te zien dat werkgevers en andere partijen in de regio Brainport Eindhoven een gezamenlijke verantwoordelijkheid voelen. Bij iedereen is het besef dat we anders moeten gaan werken, denken en reizen om de regio bereikbaar en leefbaar te houden. Ik hoop dan ook dat andere private en publieke organisaties zich aansluiten bij de groep van veertien, zodat we nieuwe vormen van duurzame mobiliteit ook buiten de grenzen van regio Brainport kunnen invoeren.”

De ondertekenaars werken de komende periode nauw samen om een plan van aanpak te maken. Dat moet in maart 2020 gereed zijn. Daarna wordt een besluit genomen over de invoering en start van ‘Collectief vervoer 2.0’.

Contact

Duurzame oplossing voor files in Brainport regio

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Laatste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier ;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemen om reactie te laten verwijderen.