De videogamesector is de grootste entertainmentsector ter wereld en er is een grote vraag naar kennis over toegepaste videogametechnologie. Immers, ook in andere sectoren wordt er steeds meer gebruik gemaakt van technologieën als Virtual & Augmented Reality, simulaties en digital twins. BUas in Breda heeft een van de beste videogamingopleidingen ter wereld en dus een hoop talent dat op deze technologie afstudeert, zowel voor recreatieve games als voor serious gaming.

Startups

Een belangrijk onderdeel van het ecosysteem wordt de Video Game Accelerator 2.0 op de BUas campus: een gebouw met ‘state-of-the art’ productiefaciliteiten. In labs werken studenten aan hun eigen games om deze vervolgens te vermarkten tot gaming startups. Onderzoekers kunnen er werken aan toegepast onderzoek voor de verdere ontwikkeling van videogametechnologie. Daarnaast zijn er demonstratiefaciliteiten en wordt de Accelerator een ontmoetingsplaats voor lokale, regionale en internationale bedrijven die uit de gamingindustrie komen of gebruik willen maken van de kennis en kunde uit deze sector.

Virtual en Augmented Reality

Martijn van Gruijthuijsen, Gedeputeerde Economie, Financiën, Kennis- en Talentontwikkeling van de Provincie Noord-Brabant stelt: “Verstopt in Brabant bevindt zich een van de beste gameopleidingen ter wereld. De gamingsector is de grootste entertainmentsector ter wereld, groter dan films en muziek bij elkaar. Daarnaast kunnen technologieën als Virtual en Augmented Reality een belangrijke rol spelen in andere sectoren zoals de zorg, maakindustrie, logistiek en onderwijs. Als Brabant kunnen we de kans niet laten schieten om deze parel uit te bouwen met plek voor wereldspelers op het gebied van gaming en startups van studenten.”

Gaming ecosysteem

Naast het fysieke Accelerator gebouw willen de samenwerkende partijen ook een internationaal ecosysteem opbouwen op het gebied van gaming. Dat betekent dat ze aan de slag gaan om internationale studio’s en strategische partijen aan te trekken en dat studenten en ander talent na hun studie gestimuleerd worden om verder te werken aan hun eigen games en startups. De Stichting Breda Game City gaat samen met partners aan de slag om ook een cultuur van videogaming in de regio te bevorderen met events, marketing en kennisuitwisseling. Daarnaast moet een fysieke hub de industrie toegankelijker maken voor publiek, met workshops en evenementen met maatschappelijke relevantie.

Jorrit Snijder, voorzitter van het college van bestuur bij Breda University of Applied Sciences: “Onze gameopleiding is recent door GAMEducation (www.gameschools.com) uitgeroepen tot 3e beste van de wereld, voor diverse gerenommeerde instituten. We zijn blij dat we via dit initiatief de kwaliteit en impact van onze opleiding verder kunnen versterken." Wethouder Carla Kranenborg-van Eerd onderschrijft dit: “Ons doel is te werken aan slimme technologieën voor maatschappelijke uitdagingen als onderdeel van de versterking van de positie van Breda als internationale hotspot voor ‘Toegepaste Technologie en Creativiteit’ (TT&C). Het Video Game Ecosysteem Breda en de Video Game Accelerator 2.0 dragen hier in sterke mate aan bij."

Gameontwikkelonderwijs

Ubisoft Europe, een van ’s werelds grootste gamedevelopers, verleent middels ondertekening steun aan het initiatief. Vice-president Olivier Dauba: “De kwaliteit van het gameontwikkelonderwijs bij BUas is breed bekend. We denken daarom graag mee in de realisatie van Video Game Accelerator 2.0 en gaan kijken hoe we hieraan kunnen bijdragen."
De plannen worden in detail uitgewerkt in het begin van komend jaar, met diverse inhoudelijke partners zoals bijvoorbeeld de Stichting Breda Game City, en met partners gericht op de acquisitie van (applied) videogame bedrijven voor de regio West-Brabant. De intentie is om slim voort te bouwen op bestaande initiatieven.

Contact

Brabantse partijen en internationale spelers realiseren gaminghub