Nederlandse industrie bundelt krachten in nieuw Battery Competence Center

Om de energietransitie te doen slagen is innovatieve batterijtechnologie onmisbaar. Nederland kent sterke spelers in de mobiliteitssector, zoals DAF Trucks, VDL Groep en Damen Shipyards die vol inzetten op het elektrificeren van hun voer- en vaartuigen. Door krachten te bundelen met kennisinstellingen en veelbelovende startups op het gebied van batterijtechnologie en –productieprocessen, wil het Battery Competence Center de productie van batterijpakketten naar Nederland halen en de economische kansen voor Nederlandse Original Equipment Manufacturers (OEM) en startups vergroten. Een groot deel van de betrokken partijen en innovatieve startups in batterijtechnologie zijn gevestigd in de regio Brainport Eindhoven.

Batterijkennis opbouwen door unieke samenwerking

Het Battery Competence Center is een uniek samenwerkingsverband waarin wordt gewerkt aan de ontwikkeling van batterijpakketten voor bussen, trucks en schepen. De partners in het Battery Competence Center bundelen hun kennis met als doel batterijpakketten zo te ontwikkelen en te produceren dat het voer- of vaartuig beter én concurrerender wordt. Ook trekken de partijen samen op in de aankoop van batterijcellen. Dat vergroot de inkoopkracht van de bedrijven. Door samen in te kopen en zelf batterijpakketten te ontwikkelen en te produceren, wordt Nederland minder afhankelijk van buitenlandse leveranciers.

Het consortium bestaat uit de toonaangevende bedrijven DAF Trucks, VDL Groep, Damen Shipyards, startup ELEO Technologies, de kennisinstellingen TNO Traffic & Transport en Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), de economische ontwikkelingsmaatschappij Brainport Development en de brancheverenigingen RAI Automotive Industry NL en Netherlands Maritime Technology (NMT).

Circulaire batterijpakketten voor serieproductie

In het eerste project van het Battery Competence Center werken de partijen samen om prototypen van batterijpakketten te ontwikkelen die circulair ontworpen zijn en door de deelnemende partijen in hun voertuigen gebruikt kunnen worden. Zo gaat VDL Groep de opgebouwde kennis inzetten om batterijpakketten voor VDL-voertuigen te produceren. Het bedrijf heeft de ambitie om bij één van zijn werkmaatschappijen een demo-productielijn op te bouwen waar batterijpakketten van de band rollen.

“VDL maakt voor zijn elektrische voertuigen gebruik van batterijpakketten die worden aangeleverd door partners”, vertelt specialist e-mobiliteit Menno Kleingeld van VDL Groep. “Om meer flexibiliteit te verkrijgen en transportbewegingen te verminderen, is het van groot belang dat assemblage van (voertuig)specifieke batterijpakketten in-huis plaatsvindt. Hiermee is het mogelijk om zowel onze kennis op het gebied van geautomatiseerde serieproductielijnen te gebruiken als, voor in onze eindproducten, gebruiker te zijn van de producten die van deze productielijnen afkomen. Idealiter zal de seriematige assemblage van batterijpakketten ook voor derden plaatsvinden.”

 “Voor Damen Shipyards is het een unieke kans om kennis vanuit de automotive sector, waar elektrificatie sneller gaat dan in de maritieme sector, toe te passen op de scheepvaart,” aldus Director Group's Research van Damen Shipyards Peter van Terwisga. Startup ELEO ontwikkelt batterijpakketten voor o.a. industriële voertuigen als graafmachines, heftrucks en tractoren. De pilotproductielijn uit dit project helpt ELEO, volgens founder Jeroen Bleker; “om op grote schaal te gaan produceren en ons bedrijf internationaal uit te bouwen.”

“We zijn blij dat deze partijen samen aan de slag gaan een industrie die zo belangrijk is voor ons toekomstig verdienvermogen verder te helpen,” vertelt Martijn van Gruijthuijsen, gedeputeerde Economie en Kennis- & Talentontwikkeling van de provincie Noord-Brabant. “Het project wordt ondersteund door de €2,4 miljoen uit het REACT-EU subsidieprogramma in samenwerking met de provincie. Deze steun zorgt in combinatie met de €2,3 miljoen eigen inbreng van de deelnemende partijen voor een stevige impact in het versnellen en verbeteren van onze batterijtechnologie, waarmee we onze samenleving en economie weer een stukje duurzamer kunnen maken.”

Langetermijnstrategie om grote ambities waar te maken

Het Battery Competence Center wil dat Nederland een belangrijke positie gaat innemen in de Europese batterijketen. Nederland heeft hiervoor al een aantal belangrijke competenties. Denk hierbij aan het ontwikkelen van complexe productieprocessen en machines, de expertise op het gebied van dunne-film technologie en plasma chemie die nodig zijn om nieuwe generatie batterijcellen te ontwikkelen, de gunstige logistieke ligging in Europa en de sterke automotive en maritieme industrie. Om zorg te dragen dat deze kansen benut worden, wordt in het Battery Competence Center het ecosysteem verder ontwikkeld door meerdere samenwerkingsprojecten op te zetten, de industrie te vertegenwoordigen en positioneren in het nationale en Europese speelveld en kennisdeling te maximaliseren binnen het netwerk.

Brainport Development, RAI Automotive Industry NL en NMT leggen de verbindingen over de bedrijfsgrenzen heen en betrekken hun netwerk. Als vervolgstap is al een tweede project opgezet waarvoor momenteel een subsidieaanvraag loopt voor de R&D Mobiliteitsregeling van RVO. Hierin zitten 28 partners uit de Nederlandse automotive en maritieme sector die samenwerken op de ontwikkeling, productie en toepassing van batterijen tot en met recycling. Door dergelijke initiatieven te initiëren en faciliteren bouwt het Battery Competence Center aan een duurzaam en sterk batterij-ecosysteem in Nederland.

Contact

Nederlandse industrie bundelt krachten in nieuw Battery Competence Center

Reageer

Vul hier uw reactie in
Velden met een * zijn verplicht
  • Anti-spamvraag: 3-1=?

Reactiespelregels

  • uw reactie is openbaar en geplaatste reacties blijven maximaal 2 maanden zichtbaar;
  • wilt u antwoord gebruik dan ons contactformulier ;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • u kan contact opnemen met de webredactie om uw reactie te laten verwijderen.