Dan zijn de kernen van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau eindelijk verlost van het doorgaande verkeer en komt er een einde aan de bestaande problemen met doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.

Goed uitgepakt

Sinds eind 2018 kon het verkeer al over het noordelijke deel van de randweg rijden, maar het werk aan het oostelijke deel van de randweg en door de Belgische enclaves was nog in uitvoering. Daar moesten eerst de laatste procedures voor worden afgerond. Gedeputeerde Christophe van der Maat is blij met deze versnelde openstelling: “We waren al begonnen met de aanleg van de randweg over het gehele tracé met uitzondering van het stukje dat procedureel nog niet was afgerond. Daarmee hebben we een gecalculeerd risico genomen en dat heeft uiteindelijk goed uitgepakt. Nadat ook voor dat laatste deel alle plannen onherroepelijk werden, kon de aannemer in volle vaart verder met de werkzaamheden. Met als resultaat dat de weg nu al in juli opengesteld kan worden. Eindelijk….de eerste plannen voor een randweg dateren tenslotte al van zo’n 40 jaar gelden. Bijna dagelijks rijden vrachtwagens zich vast bij de beruchte S-bocht in het centrum waardoor een verkeersinfarct ontstaat. Dat is vanaf komende zomer verleden tijd.”

Weersomstandigheden

Aannemer Boskalis wil het laatste asfalt op de randweg begin juli 2019 aanbrengen, zodat de weg eind juli opengesteld kan worden voor verkeer. “Uiteraard houden we een kleine slag om de arm want ook het weer moet voor deze werkzaamheden meewerken,” aldus Van der Maat. De totale randweg is 5,5 kilometer lang en loopt vanaf de Bredaseweg naar de Turnhoutseweg. Ter plaatse van de Oordeelsestraat wordt de randweg verdiept aangelegd. Bij het Bels Lijntje is een natuur- en landbouwviaduct aangelegd waar ook fietsers gebruik van kunnen maken. Bij de Bredaseweg, Alphenseweg, Nijhoven en de Turnhoutseweg zijn rotondes aangelegd.

Contact

Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer

Reacties (2)

  1. Huub Schuurmans
    Sint Hubert 18-03-2019 21:31 uur

    Inderdaad een mooie randweg. In Sint Hubert hebben we hetzelfde probleem. De N264 is de kortste en snelste verbinding tussen de A73 de A50 oftewel de verbinding Veghel/Uden naar de A77 Duitse grens. De N264 in Uden word helemaal aangepast om de doorstroming te garanderen. De randweg Haps is ook al gereed en in Sint Hubert het enige dorp in dit traject willen ze alle verkeer door het dorp blijven persen. De beslissing is genomen zonder een gedegen onderzoek (voordat het def. rapport met verouderde tellingen gereed was) naar een randweg en inspraak van de direct aanwonenden. Ik hoop dat de provincie haar beloften na gaat komen en zoveel als mogelijk het verkeer in de dorpskernen gaat weren en alsnog in overweging gaat nemen om in Sint Hubert een randweg aan te leggen op basis van de goede gegevens zoals nu bekend zijn.

  2. Dorette Schuurmans
    Sint Hubert 14-03-2019 15:17 uur

    Prachtige oplossing! En nu Sint Hubert nog! De N264 door Sint Hubert is inmiddels onverantwoord geworden..11/12.000 vrachtwagens per dag worden hier door de kern geperst..
    Provincie U bent hier verantwoordelijk voor! We zullen u er aan houden als de volgende verongelukt op deze weg.

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: 3-1=?

Reactiespelregels

  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier ;
  • velden voorzien van een * zijn verplicht;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemen om reactie te laten verwijderen.