Om Brabant ook voor de toekomst bereikbaar te houden via het openbaar vervoer (OV) zijn grootschalige investeringen in het spoor- en HOV-systeem noodzakelijk. Daarvoor moeten diverse knelpunten in het spoor opgelost worden. De sterke Nederlandse economie vereist daarnaast goede internationale verbindingen tussen Amsterdam – Breda – Brussel en Den Haag – Eindhoven – Düsseldorf. Zo’n robuust OV in 2040 vraagt alleen voor Brabant al een investering van circa €1,5 miljard.

Elke 10 minuten een intercity

Vandaag presenteerden bestuurders van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), regionale overheden en partijen in de OV-sector een pakket met richtinggevende afspraken voor de toekomst van het OV in Nederland. Kern van de ambitie is om het OV beter aan te laten sluiten bij de wensen van de reizigersvraag over 20 jaar. Naar verwachting ligt het aantal treinreizigers dan 30 tot 40% hoger dan nu. Tussen 9 grote steden in Nederland moet in 2040 elke 10 minuten een intercity rijden, er moet een drempelloos vervoer van deur-tot-deur komen met behulp van nieuwe innovatie en technieken en internationale steden als Parijs, Londen, Berlijn en Düsseldorf moeten per spoor makkelijk bereikbaar worden als alternatief voor reizen met het vliegtuig.

Geen tijd te verliezen

Gedeputeerde Christophe van der Maat is blij met toekomstvisie zoals die vandaag ook aan de Tweede Kamer is gepresenteerd. “Het OV is zeker in de toekomst onmisbaar om Nederland en Brabant bereikbaar te houden. Het is dus goed dat er nu een visie voor de lange termijn ligt met een duidelijke opgave om de komende decennia stevig in het OV te investeren. We hebben geen tijd te verliezen want de treinen in Brabant barsten op sommige verbindingen nu al uit hun voegen. Willen we in de komende jaren meer mensen in het OV kunnen vervoeren en meer treinen in kunnen zetten, dan moeten er voor 2030 in Brabant al een aantal knelpunten opgelost worden en helpt het als we het vervoer van mensen en goederen meer uit elkaar kunnen halen.”
Voor Brabant worden de komende tijd verdere gesprekken gevoerd met het Rijk en ProRail om spooroverwegen ongelijkvloers te maken en plekken te realiseren waar treinen kunnen keren zodat de frequentie van de treinen omhoog kan. Ook wordt gewerkt aan plannen voor innovatieve mobilityHUB’s waar reizigers eenvoudig van trein, bus, fiets en auto kunnen wisselen om het reizen makkelijk te maken en een upgrade van het HOV-vervoer tussen Brabantse steden.

Uitgestoken handje

Alleen al voor de aanpak van de eerste knelpunten in Brabant is naar schatting € 1,5 miljard nodig. Van der Maat: “Een enorm bedrag en voor het overgrote deel zijn het knelpunten die op het bordje van de staatssecretaris liggen. Maar ik ben vandaag niet luid roepend met een uitgestoken handje naar Den Haag gegaan. We zijn als partijen samen eigenaar van het OV en staan voor een enorme uitdaging. We zetten zoals altijd in de samenwerking met onze partners om te zoeken naar goede oplossingen. Dat is de Brabantse manier en die heeft in de afgelopen paar jaar ook gewerkt om Haags geld te laten landen in deze belangrijke regio.”

 

Contact

€ 1,5 miljard nodig voor Brabants OV

Reacties (4)

  1. Jan Beekman
    14-02-2019 08:23 uur

    @webredactie@brabant.nl: Bedankt voor uw reactie. Maar het is een gemiste kans dat de inspanningen die de provincie kennelijk in De Maaslijn stopt, geen plaats hebben gekregen in de afbeelding. Een afbeelding waarvan u aangeeft dat deze de extra benodigde maatregelen weergeeft, maar dat zie je niet snel aan het plaatje af. En gelet op de problemen met de Maaslijn, kan deze ook wel wat extra maatregelen gebruiken!

  2. webredactie@brabant.nl
    13-02-2019 11:31 uur

    @Jan Beekman: De Maaslijn is inderdaad een belangrijke verbinding voor Brabant en willen graag dat die lijn wordt verbeterd. We hebben daarover dan ook al geruime tijd geleden afspraken gemaakt met de provincies Limburg en Gelderland en spoorbeheerder ProRail. Meer info: https://www.brabant.nl/dossiers/dossiers-op-thema/verkeer-en-vervoer/openbaar-vervoer/treinen/project-verbeterde-maaslijn-comfortabel-en-op-tijd. Vanwege deze afspraken, is de lijn geen onderdeel van het extra benodigde maatregelenpakket dat wordt verbeeld in de afbeelding.

  3. Jan Beekman
    12-02-2019 15:03 uur

    Erg jammer dat de Maaslijn in het hele plaatje ontbreekt!

  4. Ronald73
    Tilburg 12-02-2019 13:21 uur

    Als inwoner van de Reeshof woon ik direct langs het spoor, vlakbij het station. Wanneer het gaat om spoorverdubbeling bij dit station, wil ik een constructieve houding aannemen. Ik ben me er goed van bewust dat het OV een deel van het mobiliteitsprobleem moet oplossen en dat daarvoor plaatselijk oplossingen gezocht moeten worden. Daarbij moeten er goede afspraken gemaakt worden over het gebruik van de extra rails, vooral ten aanzien van geluid, trillingen, snelheid van de treinen, goederenvervoer (vooral wanneer het gevaarlijke goederen betreft). Ook een punt van zorg is de toename van elektromagnetische straling van de bovenleiding en de invloed op gezondheid en techniek (levensduur elektrische apparatuur, signaal van Wi-Fi etc.). He tzal niet één, twee, drie gebeuren, want volgens mij moeten er bestemmingsplannen worden gewijzigd, met de nodige procedures daaromheen.

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Laatste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier ;
  • velden voorzien van een * zijn verplicht;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemen om reactie te laten verwijderen.