Een meisje leest de gegevens van een verkeersslachtoffer tijdens de herdenking van Brabantse verkeersslachtoffers vorig jaar. Man/vrouw, leeftijd en soms de toedracht van het ongeluk. Fotograaf: Marc Bolsius

In een eerste reactie zegt gedeputeerde Christophe van der Maat aangeslagen, maar ook gefrustreerd: “In Brabant werken we al jaren intensief samen om het verkeer veiliger te maken met veilige infra, verkeerseducatie en campagnes om gedrag te veranderen en handhaving door de politie. Toch vielen er vorig jaar 50 verkeersdoden meer dan het jaar daarvoor. Daar ben ik vreselijk zuur van. Want het zijn niet alleen 150 verkeersdoden. Het zijn 150 vaders, moeders, kinderen of vrienden die niet meer thuis zijn gekomen. Dat wil ik niet accepteren.”

Ouderen en fietsers

Een verklaring voor het hoge Brabantse aandeel in de landelijke stijging (50 van de 65 slachtoffers) is lastig te geven. Daarvoor ontbreekt relevante informatie over de aard van de ongevallen. Wel is bekend dat de meeste slachtoffers zijn te betreuren onder ouderen en fietsers. Ook onder jonge bestuurders vielen veel slachtoffers. Feit is dat het drukker wordt in het verkeer. In Brabant maken mensen relatief meer kilometers op de weg in vergelijking tot de Randstad. Ook is Brabant een echte auto-provincie waar meer mensen met de auto reizen dan bijvoorbeeld met het OV. Maar het geeft geen verklaring voor de grote stijging van verkeersdoden vorig jaar.

Forse inzet

Er gebeurt veel in de provincie op het gebied van verkeersveiligheid. Christophe van der Maat: “Samen met onze partners zetten we ons al vele jaren fors in om onze infrastructuur, de wegen en fietspaden, veiliger te maken. Op bijna alle Brabantse scholen bieden we verkeerseducatie aan om kinderen te leren hoe ze veilig deel kunnen nemen aan het verkeer. De gedragscampagnes van NUL verkeersdoden moet mensen bewustmaken van hun eigen rol in het verkeer. Samen met de politie bekijken we hoe we handhaving in kunnen zetten om de verkeersveiligheid te verbeteren.”

Niet voldoende

Van der Maat: “Als het de verkeersveiligheid ten goede komt, trek ik projecten naar voren, ook als dat meer kosten met zich meebrengt. Bijvoorbeeld door een rotonde veel sneller aan te leggen dan gepland. Maar ook door op grote schaal vangrails te plaatsen en desnoods bomen te kappen als die te dicht langs de weg staan. Toch is dit blijkbaar niet voldoende.”

Onoplettendheid

Feit is dat in verreweg de meeste gevallen het gedrag van de weggebruiker de oorzaak is van een verkeersongeval. Met de campagne NUL verkeersdoden vraagt de provincie samen met anderen aandacht voor gedragsverandering in het verkeer. “Het wordt drukker in het verkeer en een moment van afleiding heeft in het verkeer soms dramatische gevolgen. Daar moeten mensen zich van bewust zijn,” aldus Van der Maat.

Gericht maatregelen inzetten

De gedeputeerde wil daarnaast nóg beter gerichte maatregelen in kunnen zetten. Datagestuurde risico-analyse zou daarbij kunnen helpen. Op basis van beschikbare data is dan beter te voorspellen waar de mogelijke risico’s voor de verkeersveiligheid zich bevinden. De provincie werkt daarom samen met andere partners aan een grote database. Daarin staan gegevens van ambulances en ziekenhuizen, maar ook info over wegen, het aantal ouderen en kinderen in een wijk, de snelheid die in die wijk gereden wordt en hoe druk het er is.

Blijvende aandacht

Van der Maat: “Door al die informatie aan elkaar te knopen, moeten we beter verbanden kunnen leggen en risico’s benoemen. Op basis daarvan kunnen we gericht maatregelen nemen. Feit blijft, dat verkeersveiligheid onze aandacht moet houden.”

Contact

Verdriet en teleurstelling: 150 Brabantse verkeersdoden in 2018

Reacties (8)

  1. Mark
    Geldrop 04-05-2019 17:31 uur

    Het heeft geen zin om de maximum snelheden te verlagen als die wegen niet worden aangepast aan die snelheden en er geen capaciteit voor handhaving is op het rijgedrag van mensen. Zou bomen kappen whatsappende automobilisten hun gedrag doen verbeteren? Duh...

    Wij wonen zelf in een 30km zone aan een éénrichtingsstraat waar zowel de snelheid als het éénrichting dagelijks aan de lopende band wordt genegeerd.
    Herhaaldelijk al bij wijkagent en de gemeente Geldrop aan de bel getrokken. Helaas zijn die laatste veeeel te druk met het verhogen van de milieutarieven en het realiseren van prestigieuze bouwprojecten.

  2. Team Verkeersveiligheid Provincie Noord-Brabant
    's-Hertogenbosch 24-04-2019 15:27 uur

    Team Verkeersveiligheid van de Provincie Noord-Brabant bedankt u voor uw reactie en betrokkenheid. Wij delen met u de zorg om het stijgende aantal verkeersdoden in Brabant. Samen met onze Brabantse verkeersveiligheidspartners blijven wij ons inzetten voor een veilig verkeer. Uw reacties sterken ons daarbij. Want ieder slachtoffer is er een teveel.

  3. Theo
    23-04-2019 13:37 uur

    Het zijn niet de wegen of de bomen die de ongelukken veroorzaken, maar het gedrag van de verkeersdeelnemers. Gedragsbeïnvloeding door handhaving en educatie zou best intensiever mogen. Ook al is iedere verkeersdode er één te veel, het aantal verkeersdoden in Nederland behoort tot de laagste van Europa. Ook de kwaliteit van de wegen in Nederland behoort tot de beste van Europa.

  4. Otto
    19-04-2019 15:34 uur

    Regelmatig verzoek in gediend om snelheid bij ons te laten verlagen. Daar wordt geen gehoor aan gegeven.

    Verder heeft het geen zin om alle bomen om te kappen als iedereen al whatsappend achter het stuur blijft zitten. (Dit geldt ook voor fietsers).

    Ook verzekeraars zouden in actie moeten komen. Standaardprocedure invoeren: na ongeluk laatste activiteit van telefoon uitlezen. Tijdens het weggebruik actief gebruikt > verzekeraar vergoedt niet. Veroorzaker betaalt zelf. Dit schrikt af en schijnt in Spanje al goed te werken. In Nederland zal het wel inbreuk op de privacy zijn.

  5. Nico
    Etten Leur 18-04-2019 21:18 uur

    in een land waar men alles denkt te weten moet het toch mogelijk zijn om van die 150 doden te onderzoeken waar ze omgekomen zijn , op de snelweg , N-weg of fietspad , en niet zeggen het zijn ouderen en fietsers

  6. Arnold
    Heeze 18-04-2019 15:18 uur

    Misschien dat gemeenten en provincie zelf veiligheid veel hoger op de prioriteitenlijst moeten zetten bij herinrichtingen (dus ook in subsidie voorwaarden)?

  7. Schellekens
    Poppel 18-04-2019 13:17 uur

    Hoe vreemd dat we alles onderzoeken in Nederland maar dat we geen idee hebben hoe deze ongelukken ontstaan, we weten dus iets over leeftijd, fietsers en dan houdt het wel op. voorstel om data aan elkaar te knopen is prima maar je zou toch verwachten met een dergelijke spectaculaire stijging dat er meer onderzoek zou komen. als er morgen een steiger naar beneden valt en er vallen vier doden staat heel het land op zijn kop terwijl we nu al weten dat er dit weekend meer verkeersdoden gaan vallen.

  8. Kevin
    18-04-2019 09:45 uur

    Misschien is het handig om alle maatregelen die met name in Brabant eens na te kijken. Overal 60 en 30 maken maakt het niet veiliger.

    Voorbeelden van N wegen waar het zeker niet veiliger is geworden.

    Zeeland(landerd) de oversteek waar pas een nieuwe bushalte is geplaatst. Zogenaamd 0 verkeersdoden. maar als het iets meer geld kost dan ho maar. Geen tunnel die iedereen wil. of de goedkoopste oplossing een flitspaal. Nee een stukje 60 waar niemand zich aan gaat houden omdat het onzinnig is.

    Heel veel 60 wegen buiten de bebouwde kom waardoor echt onveilige stukken niet meer duidelijk zijn.

    Turbo rotondes waar mensen over moeten steken die erg druk zijn. Onoverzichtelijke turbo rotondes (met name bij Uden bv van de valk of rondweg uden zuid).

    Geen mogelijkheden meer om veilig in de halen bij stoplichten uden (schoenenreus).

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Laatste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier ;
  • velden voorzien van een * zijn verplicht;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemen om reactie te laten verwijderen.