De nieuwe visie ‘Gedeelde Mobiliteit is Maatwerk’ speelt in op de nieuwe technieken die het mogelijk maken om eenvoudiger, anders en flexibel te reizen.
Het delen van voertuigen wordt meer gemeengoed, e-bikes zijn in toenemende mate een alternatief voor vervoer naar werk of school en gebruik van data maakt dat vervoer steeds meer op maat verzorgd kan worden. Gedeputeerde Christophe van der Maat: ‘Die veranderende omgeving verplicht ons om nu de vraag te stellen of ons openbaar vervoer daar een rol van betekenis in kan blijven spelen. Kunnen we de investering van € 90 miljoen die we nu elk jaar inzetten voor onze bussen, gebruiken om het slimste en duurzaamste mobiliteitssysteem te bouwen? Een systeem dat nog meer aansluit bij de wensen van de individuele reiziger en ervoor zorgt dat iedereen mee kan blijven doen in onze samenleving?’

Stations worden mobiliteitshubs

In de nieuwe OV-visie zet de provincie de kaders uiteen voor de ontwikkeling van het gedeelde mobiliteit. Dit is het huidig openbaar vervoer, maar ook nieuwe vormen zoals deelsystemen, flexconcepten, meerijden, enzovoorts. ‘Niet alles gaat op de schop’, vertelt Van der Maat. ‘Ook in de komende decennia blijven spoor en Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) de ruggengraat van ons openbaar vervoer. De stations van nu worden mobiliteitshubs, maar deze kunnen ook op andere plekken ontstaan aan de rand van de stad of op regionale HOV haltes. Plekken waar je veilig je fiets stalt, een deelauto neemt, iemand even op de trein zet, op een zelfrijdende shuttle naar het stadscentrum stapt en meteen een pakketje ophaalt of boodschappen doet bij een pick-uppoint.’ Die hubs worden cruciale linken in de mobiliteit. De provincie zet daarom in op frequenter en sneller vervoer tussen economische kernregio’s waarbij ook de internationale verbindingen belangrijker worden.

Passende prijs

In Brabant wordt al geëxperimenteerd met nieuwe vormen van OV die meer ruimte geven voor flexibiliteit en maatwerk. Zoals BravoFlex waarmee reizigers binnen een gebied op elk gewenst tijdstip van en naar elke gewenste halte kunnen reizen. ‘Dat soort nieuwe vormen van flexibel en gedeeld vervoer gaan we in de toekomst meer inzetten’, vervolgt Van der Maat. ‘Hierbij is ruimte voor de markt en samenleving om ook zelf nieuwe concepten te ontwikkelen. Het is volgens ons dé manier om ook op tijden en op plekken waar minder vraag is toch vervoer aan te kunnen bieden. Bijvoorbeeld in dorpen met weinig reizigers of in de weekenden.’ Bij deze nieuwe vormen van vervoer hoort ook een prijs passend bij de vraag. Een deelauto of direct vervoer van deur tot deur is makkelijk en comfortabel dus daarbij past ook een hogere prijs. Tegelijkertijd moet mobiliteit ook in de toekomst betaalbaar blijven voor groepen die er dagelijks gebruik van maken.

Meer ruimte voor flexibiliteit

Om meer innovaties en nieuwe initiatieven in de mobiliteit mogelijk te maken, wil de provincie zowel binnen als buiten de OV-concessie meer ontwikkelruimte en flexibiliteit bieden. Van der Maat: ‘Nu besteden we al het openbaar vervoer voor een periode van 8 tot 10 jaar aan één vervoerder in een gebied aan. Dat maakt dat we een heel betrouwbaar en uitgebreid openbaar vervoernetwerk aan kunnen bieden. Tegelijkertijd kunnen we in de tussentijd maar beperkt vernieuwen terwijl de wereld om ons heen verandert. Dat willen we bij de volgende concessie anders doen. Er moet wat mij betreft meer ruimte komen voor verschillende marktpartijen om mobiliteit aan te bieden als daar vraag naar is. Dat maakt ook dat we deze visie nu hebben ontwikkeld. Om in 2022 met een nieuwe OV-concessie te kunnen starten, moeten we nu besluiten wat we in de toekomst belangrijk vinden.’ Provinciale Staten nemen volgens planning eind november een besluit over deze nieuwe visie.

Contact

Nieuwe OV-visie zet in op gedeelde mobiliteit

Zie ook

Reacties (4)

  1. Tim
    Tilburg 29-11-2018 13:33 uur

    Het heeft allemaal een hoog gehalte aan luchtfietserij. Kleine busjes met een betaalde chauffeur zijn per definitie een veel te duur concept in een land met torenhoge lonen zoals Nederland. Zo'n systeem kan daarom alleen bestaan als er vrijwel niemand gebruik van maakt zoals in Helmond met maar 75 reizigers per dag.

  2. Paul
    Tilburg 14-10-2018 12:18 uur

    Er worden steeds andere opties voor het OV verzonnen, het kost klauwen met geld en haald niets uit. Gewoon laten zoals het was maar goedkoper maken dan maken de mensen er wel vaker en meer gebruik van. Kijk maar eens in het buitenland met grote steden hoe vol de bussen zitten.

  3. sjaak
    Tilburg 13-10-2018 09:12 uur

    Je reinste flauwekul.
    Het Openbaar Vervoer wordt gewoon steeds slechter omdat over van de 'slimme' maar onbetaalbare flexibele busjes worden ingezet.

    Het is gewooon een ordinaire bezuiniging. Bravoflex in Helmond blijkt een groot fiasco blijkt uit niet vrijgegeven stukken. Maar toch doorgaan.

    Wie stopt deze flauwekul.

  4. Marc
    's-Hertogenbosch 13-10-2018 08:03 uur

    Ik vraag me af of de de reizigers in Helmond die hun stadsdienst op een lijn na in rook hebben zien opgaan hier zo blij zijn met Bravoflex. Het idee van halte naar halte voor een vaste prijs klinkt niet onaardig, maar je moet dus wel van te voren je rit plannen en je kunt niet voor regulier OV tarief reizen. Je betaalt altijd 3,-, terwijl je met je OV chipkaart vaak ongeveer de helft kwijt was voor een ritje vanuit de wijk naar het centrum. Studenten moeten ook betalen, dus daar zit je dan met je OV kaart waarmee je niets kunt, althans, voor dat gebied.
    In het provinciehuis is bedacht om dit concept ook in een Eindhoven/Waalre/Veldhoven in te gaan voeren (daar wonen pakweg 100.000 mensen). Eerst als pilot, na aan jaar worden buslijnen opgeheven (want uiteraard gaat de pilot lukken, met of zonder smart geformuleerde criteria...). Is dit innovatief of een ordinaire bezuiniging? Eindhoven, Waalre en Veldhoven zijn niet blij dat dit door hun strot geduwd wordt door de provincie, maar kunnen er niets aan doen. Helaas is de SRE (Stadsregio Eindhoven, een orgaan tussen provincie en gemeentes in met wettelijke bevoegdheden) niet meer, deze stond veel dichter bij de regio en daarin hadden de gemeenten ook nog invloed.
    Ik ben niet tegen verandering, maar wel tegen verandering die gepresenteerd wordt als verbetering maar eigenlijk een verslechtering is...

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Laatste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier ;
  • velden voorzien van een * zijn verplicht;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemen om reactie te laten verwijderen.