Uit een onderzoek van Anneke Faes bleek dat de Fruittuin een belangrijke sociale functie had bij Philips. “Daarom wilden we de Philips Fruittuin teruggeven aan de Eindhovenaren.” Zegt Carlos Faes. “Zo kwamen we tot de huidige missie: de kloof tussen consument en voedselproducent kleiner maken.” Carlos en Anneke Faes hebben een flinke ommezwaai weten te creëren voor de Philips Fruittuin. “Toen ik in 1991 startte, draaide het fruitbedrijf al meer dan 10 jaar verlies. Het bedrijf is in 1929 gestart als werkverschaffingsproject en voorzag de Philips-medewerkers van goed en gezond fruit. In de jaren ’70-’80 raakte het die belangrijkste afnemer kwijt, en de veiling bracht te weinig op.”

Verdienmodellen

De Fruittuin is vandaag de dag succesvol door een combinatie van 4 verdienmodellen. De Fruittuin zelf richt zich op bedrijven en consumenten uit de buurt met bijvoorbeeld de speciale Plukdagen. In de Landwinkel zijn verse producten uit eigen boomgaard of de regio te koop, zoals kaas en klein fruit. Op veler verzoek werd het pannenkoekenhuis de Proeftuin opgezet. De laatste aanwinst werd bezoekerscentrum de Pit, waar veel zakelijke evenementen worden georganiseerd.

Het bedrijf heeft zich in stappen ontwikkeld, wat heeft geleid tot veel synergie, zegt Faes. “Zowel binnen als buiten het bedrijf. We werken veel samen met collega-ondernemers en andere stakeholders uit de regio.” Met collega-boeren bijvoorbeeld, maar ook zit Faes in het bestuur van Brainport Park. “Je moet elkaar iets gunnen. Het is halen en brengen, en samenwerking is misschien wel de allerbelangrijkste factor van ons succes.”

Natuurlijk evenwicht

Eindhoven groeit als kool: als kenniscentrum en economische metropool. “Eindhoven wordt straks zó groot, het moet wel leefbaar blijven. Wij willen een soort groene long creëren met Brainport Park.” Ook werkt Philips Fruittuin biologische voor zover dat kan, maar zonder keurmerk. “We hebben een goede biotoop en evenwicht in de boomgaard. Zolang het kan, werken we biologisch. We grijpen alleen in met synthetische hulpstoffen als het niet anders kan.” Ook heeft het bedrijf energieneutrale panden die gebruik maken van zo’n 240 zonnepanelen, warmtepompen en aardkoeling.

Educatie loopt als rode draad door alle activiteiten. In de Fruittuin kunnen kinderen met speurtochten leren over eten, maar ook toen de appeloogst mislukte grepen de ondernemers de gelegenheid aan om te vertellen waarom het misging. In de toekomst wil Faes meer ketens dan dat van fruit inzichtelijk maken: “Ik zou nog wel een vers vleesconcept voor de winkel willen, van dieren die hier of in de buurt op natuurlijke wijze worden gehouden. Mét educatief verhaal, natuurlijk!”

Gezonde groei

Het allerbelangrijkste is misschien wel dat Philips Fruittuin zichzelf als onderdeel van de omgeving beschouwt en behandelt. Dat beloont gedeputeerde Anne-Marie Spierings met een Agrofoodpluim: “Wat me zo opvalt is dat Carlos en Anneke proberen om op zoveel mogelijk vlakken duurzaam te zijn. Ze nemen wel overwogen beslissingen over alle aspecten van hun bedrijf. Ze zijn realistisch én ambitieus. Ze streven naar duurzaam werken, maar zorgen dat er een gezond bedrijf blijft staan. Ze weten jaar op jaar een gezonde groei te realiseren. Door samenwerkingen aan te gaan met allerlei partijen in de buurt, blijft de omgeving voor ondernemer én inwoner een prettige plek.”

Contact

Agrofoodpluim voor Philips Fruittuin

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Laatste letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • wilt u antwoord stel dan een een vraag via ons contactformulier ;
  • velden voorzien van een * zijn verplicht;
  • reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn worden verwijderd;
  • uw mailadres gebruiken we uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden;
  • reactie gever kan contact opnemen om reactie te laten verwijderen.