Trotse eigenaren van de eerste laadpalen

Wouter Leenders uit Gemert rijdt een Tesla

Het aanvragen ging vrij soepel. Een kwestie van een formulier invullen op de website van Nuon - Nuon Heijmans plaats en exploiteert de laadpalen - en inderdaad een verklaring meesturen dat ik een elektrische auto bezit. In eerste instantie had ik de gemeente gebeld met de vraag of ik een eigen stroomvoorziening kon regelen voor het opladen van mijn Tesla. Dat ging helaas niet, omdat het om een publieke parkeerplaats gaat waar ik mijn auto wil opladen. De aanbesteding die de provincies namens verschillende gemeenten doen, was dus een mooi alternatief voor mij. Nu kan ik alsnog mijn auto in de straat opladen met een publieke laadpaal.

De Tesla zelf heb ik vooral aangeschaft vanwege de technische snufjes. De gadgets die de auto heeft, zoals de camera’s en het automatisch rijden op de snelweg. Dat soort dingen vind ik geweldig. Bovendien blijf het zich ontwikkelen. Ik heb al zo’n zes updates gehad sinds ik de auto in 2015 heb aangeschaft. De auto is redelijk duur in aanschaf. Maar daar staat tegenover dat je geen wegenbelasting en benzinekosten betaalt en een stuk minder onderhoudskosten aan de auto hebt. Je hebt immers geen benzine- of dieselmotor en als het goed is, gaat de batterij zo’n tien jaar mee.

Lange afstanden rijden, kan op zich prima met deze auto. Zo ben ik al een keer naar Denemarken en Zuid-Frankrijk gereden. Dan stop ik om de twee uur om de auto gratis te kunnen opladen bij een supercharger van Tesla. Dat vergt vooraf even wat uitzoekwerk – waar staan de palen -  en je rijdt er een beetje voor om. Maar om de twee uur stoppen bij een lange rit moet je toch, en na een half uur is de auto alweer opgeladen voor zo’n 150 km.

Alleen voor het dagelijks gebruik moet je goed plannen. Zomaar de auto pakken gaat niet. Het vergt altijd even wat nadenkwerk: wanneer heb ik de auto nodig, wanneer en waar moet ik hem dan opladen? Dan helpt het zeker als je een publieke laadpaal in je straat hebt staan en weet dat dat er steeds meer gaan worden.

Wil Lucassen en zijn elektrische supermarktbus

Ik hoorde van de aanbesteding via mijn gemeente en het leek mij mooi om de primeur te hebben. Maar ik vond het vooral fijn om op deze manier een publieke laadpaal in de buurt van mijn supermarkt te kunnen krijgen. Want dat hebben we zeker nodig, nu we sinds kort in een elektrische bus boodschappen in de buurt bezorgen. Een bus met een koelinstallatie wel te verstaan, inclusief een zonnepaneel op het dak om de koeling draaiende te houden.

Waarom ik voor een elektrische bus gekozen heb? Uiteindelijk zie ik het als een stukje extra service naar de klant toe. Die vinden het een prettig idee dat hun boodschappen op een schone en groene manier vervoerd worden. En daarbij is het natuurlijk voor niemand prettig wanneer jij in de wijk boodschappen staat te lossen in een dieselwalm. Wat dat betreft vinden wij het als supermarkt belangrijk om maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. En uit de positieve reacties die we tot nu toe van klanten krijgen, maak ik op dat zij dat ook waarderen.

Gedoe met tussentijds opladen van de bus hebben we trouwens niet. We rijden maar kleine stukjes op een dag, dus als de bus alleen ’s nachts aan de stekker gaat, is dat voldoende. Wat dat betreft is zo’n elektrische bus voor lokaal vervoer ideaal. En zo denken meer mensen; inmiddels heb ik al twee andere elektrisch busjes van lokale ondernemers zien rondrijden in het dorp.

En het aanvragen? Dat ging bij mij via de gemeente. Zij hebben het administratief afgehandeld. Het enige dat ik daarvoor moest aanleveren was een verklaring dat ik een elektrische bus bezit. Op dat moment had ik de bus nog niet, dus toen heb ik maar de koopakte meegestuurd.

De eerste laadpalen

De provincies Noord-Brabant en Limburg voeren namens 62 Brabantse en Limburgse gemeenten een aanbesteding uit van 1250 laadpalen (2250 laadpunten). De komende twee jaar gaat NUON Heijmans deze laadpalen plaatsen en exploiteren. De eerste vijftig laadpalen, waaronder die in Gemert en Horst aan de Maas, worden de komende weken geplaatst. Vrijdag 14 juli werd de eerste laadpaal in Gemert feestelijk in gebruik genomen.

Meer info en aanvragen laadpunt: Slimladen Brabant