De stadsbus van de toekomst rijdt op mierenzuur

Leuk hoor, al die sommen uitrekenen, maar wat kan je ermee? Dat dacht ik toen ik anderhalf jaar geleden naar mijn studieboeken keek. Tijd dus om op zoek te gaan naar iets extra’s. Dat extra's werd Team Fast. Nu ben ik bezig om samen met studiegenoten ‘s werelds eerste stadsbus te ontwikkelen die op mierenzuur rijdt.

Hydrozine

Waarom een stadsbus ontwikkelen die op mierenzuur rijdt? Omdat er voor het zwaardere transport nog geen duurzame brandstof voor handen is. Natuurlijk, elektrische voertuigen worden steeds beter en populairder. Maar elektrisch rijden biedt geen uitkomst voor vrachtwagens en bussen. De batterij die je daarvoor nodig hebt, is te zwaar. Waterstof zou wel kunnen, maar is dan weer ontzettend duur. Toen bleef voor ons de vraag over hoe je waterstof op een andere manier kunt gebruiken. We vonden de oplossing in mierenzuur, merknaam: hydrozine.

Hydrozine wordt gemaakt door waterstof en CO2 aan elkaar te koppelen met duurzame elektriciteit. Je slaat de elektriciteit dus als het ware op in de vloeistof. Om mierenzuur te kunnen maken, heb je een katalysator nodig die waterstof en CO2 omzet in hydrozine en visa versa. Zo’n katalysator bestond al wel. Maar wij hebben er een ontwikkeld die dat op een veel snellere en effectieve manier kan doen.

Voordelen

Het grote voordeel van hydrozine is dat het veel goedkoper is dan waterstof. Bedenk maar eens: voor één tankstation waterstof kunnen wij er wel 100 bouwen voor mierenzuur. Bovendien is hydrozine vloeibaar. Dat betekent dat je veel meer waterstof kunt meenemen. Kijk, van die eigenschappen word ik enthousiast. Uiteraard, duurzaamheid vind ik belangrijk, maar het moet wel comfortabel zijn. Het zou in principe niets extra’s moeten kosten. En dat is bij hydrozine het geval. Ik geloof dan ook echt dat we hiermee de energietransitie kunnen versnellen. 

Proces

TToch duurt het nog even voordat u de eerste stadsbus op hydrozine ziet rondrijden. De innovatie hebben we bewezen -en daar hebben we ook een toonaangevende prijs mee gewonnen- en het systeem werkt. Alleen moeten we het systeem nog verder ontwikkelen voordat we ermee de markt op kunnen. Daar zijn we nu mee bezig. 

Gelukkig hebben we al wel een bus in bruikleen van VDL gekregen waar we aan sleutelen. En zijn we druk bezig om te onderzoeken hoe we hydrozine ook op andere manieren kunnen inzetten. Zo komt het systeem - als alles meezit - aan het einde van het jaar op de bouwkeet aan de Rijksweg te staan. Daar voorziet het de keet als generator van stroom. En wie weet waar hydrozone in de toekomst nog meer een oplossing voor kan bieden. 

Tijn Swinkels, technische manager van Team Fast

Zie ook

Links naar (1)

Open Links Sluit Links