Mediaspeler laden...

In de afgelopen 2 jaar zijn alle gelijkvloerse kruisingen tussen de A2 en A50 verdwenen. Daardoor rijdt verkeer in de spits 10 minuten sneller van Veghel naar ’s-Hertogenbosch. De dorpen profiteerden door de afname van sluipverkeer en afname het geluid van de weg door het gebruik van stiller asfalt.

Het grootste deel van de vernieuwde weg ging eind 2016 al open voor verkeer, 8 maanden eerder dan gepland. In de afgelopen periode heeft de aannemer Combinatie de Vaart nog de laatste afrondende werkzaamheden verricht terwijl het verkeer tussen Veghel en de brug Nijvelaar al gebruik kon maken van de verbrede weg.

Extra ongelijkvloerse kruising

Na de openstelling voor het verkeer van het grootste deel van de N279 is in 2017 nog wel gewerkt aan de aansluiting van bedrijvenpark De Brand. Oorspronkelijk behoorde de verbouwing van dit kruispunt niet tot de opdracht. De aannemer zag echter de mogelijkheid om ook hier een ongelijkvloerse kruising te realiseren, binnen het beschikbare projectbudget en binnen de door de provincie gestelde opleverdatum. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “We hebben uiteraard gebruik gemaakt van deze extra plus die de aannemer ons bood. Ik vind dit een mooi voorbeeld wat er kan gebeuren als je de markt als expert de mogelijk biedt om met eigen voorstellen te komen om het project verder te verbeteren.”

Recreatie en compensatie van natuur

Ook op het vlak van recreatie, natuur en cultuur kreeg het gebied een flinke impuls. Bijvoorbeeld via de aanleg van het Dynamische Beekdal. Of via het fietspad langs het kanaal waar de provincie diverse bankjes en picknicksets plaatste, gemaakt van het hout van bomen die gerooid werden voor de verbreding van de N279. Dat geldt ook voor het hout van de uitkijktoren die nabij kasteel Heeswijk verrees. Het ontwerp daarvan kwam uit een ontwerpwedstrijd voor basisscholen. Daarnaast start in 2018 de uitvoering van het natuurcompensatieplan, dat de provincie opstelde met professionele partijen en burgers uit de streek.

Zie ook

Reacties (7)

  1. Marijn Alders, Omgevingsmanager N279 Provincie Noord-Brabant
    05-12-2017 09:48 uur

    In het voortraject is bij het maken van de plannen voor de N279Noord gesproken over het ook ongelijkvloers maken van de A2 en/of A50. Het is echter aan Rijkswaterstaat als wegbeheerder daarover te besluiten. Rijkswaterstaat heeft daar toen niet voor gekozen.

  2. Jules Vismale
    's-Hertogenbosch 02-12-2017 23:31 uur

    Ik vindt dat de N279 pas echt af is als zowel bij de A2 bij 's-Hertogenbosch als bij de A50 bij Veghel de twee aansluitingen ongelijkvloers zijn gemaakt zonder stoplichten. In het spitsuur loopt het namelijk daar steeds muurvast en is er zo geen goede doorstroming.

  3. Marijn Alders
    28-11-2017 11:16 uur

    De N279 tussen Veghel en 's-Hertogenbosch is nu een weg met 2x2 rijstroken waar maximaal 80 km/u gereden mag worden. Daar is bij het vaststellen van de plannen voor de weg destijds in overleg met partijen uit de omgeving bewust voor gekozen. Het doel van de verbreding van de weg was namelijk het krijgen van een betere doorstroming, veiligere weg en betere leefbaarheid door minder sluipverkeer en niet het verhogen van de snelheid.

    Om het hardrijden terug te dringen houdt de politie regelmatig extra controles op het traject tussen Veghel en 's-Hertogenbosch. Daarnaast staan iedere 1.000meter hectometerbordjes met daarop 80 km/u, waarmee verkeer geattendeerd wordt op de geldende maximumsnelheid. Er zijn op dit moment geen plannen om de snelheid te verhogen.
    Met vriendelijke groet,
    Marijn Alders, omgevingsmanager provincie Noord-Brabant

  4. alberto
    uden 27-11-2017 19:11 uur

    Het ziet er erg goed uit!
    En nu ook naar de beloofde max.snelheid van 100 km?3

  5. Olaf Schouwenaars
    27-11-2017 15:27 uur

    Het is inderdaad zo dat het fantastisch rijd van Veghel naar 's Hertogenbosch
    Het stuk van Vehel naar Asten is een toenemend drama.
    Zodra er rondom Eindhoven problemen zijn wordt de N279 als afsnijroute gebruikt, dit is door het mooie stuk tussen Den Bosch en Veghel alleen maar aantrekkelijker geworden.
    Nu is er een trechter gecreërd waardor de situatie Veghel Asten met de dag slechter wordt

  6. Provincie Noord-Brabant
    's-Hertogenbosch 24-11-2017 09:11 uur

    @Twan: Ja natuurlijk. Dank! We hebben het aangepast.

  7. Twan
    23-11-2017 21:06 uur

    Volgens mij moet het zijn dat alle gelijkvloerse kruisingen zijn verdwenen, en ongelijkvloers zijn gemaakt.

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Tweede letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • velden die zijn voorzien van een * zijn verplicht;
  • Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn;
  • Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.