Daarnaast is het asfalt geproduceerd bij een veel lagere temperatuur dan bij conventioneel asfalt. Het is voor het eerst dat dit duurzame asfalt in Europa in de praktijk wordt getest.

Het gebruik van 83% gerecycled materiaal is ongeveer 3 keer meer dan op dit moment gebruikelijk bij de productie van dit soort asfalt. Daarnaast is het asfaltmengsel geproduceerd bij een temperatuur van 105˚C in plaats van de gebruikelijke 160˚C. Door het hergebruik van materiaal uit oude asfaltwegen en de lagere productietemperatuur levert deze nieuwe van manier van produceren behalve een hogere hergebruikwaarde, een energie- en CO2-reductie op van circa 30%. Met het gebruik van het nieuwe asfalt in een proefvak op de druk bereden N279 kan de komende tijd het praktijkgedrag van de asfaltdeklaag worden gemonitord.

Vaker inzetten

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “We zijn als provincie heel nadrukkelijk op zoek naar meer duurzame mogelijkheden om onze wegen aan te leggen en te onderhouden. De vraag van BAM of wij in deze pilot wilden participeren was dan ook niet aan dovenmansoren gericht. Als wij als opdrachtgevers niet durven te investeren in dergelijke proeven, is het voor de bouwbranche zeer moeilijk om te verduurzamen. De komende tijd houden we goed in de gaten hoe het asfalt reageert in de praktijk en bij goed resultaat wil ik het product graag vaker inzetten op onze provinciale wegen.”

Kwalitatief gelijkwaardig

Het proefvak op de N279 en een soortgelijk proefvak op de N338 in Gelderland zijn het sluitstuk van het Europese demonstratieproject LE2AP waaraan BAM ruim 3 jaar heeft gewerkt. LE2AP staat voor Low Emission2 Asphalt Pavement, waarbij de 2 aangeeft dat het hierbij zowel om de emissie van geluid als van milieubelastende stoffen gaat. Het LE2AP-project is mede gefinancierd door een Europese LIFE subsidie. De basisgedachte achter LE2AP is dat de gangbare methode voor het recyclen van asfalt grenzen kent. In Nederland wordt asfalt in feite niet gerecycled, maar gedowncycled waardoor de hergebruikwaarde wordt verminderd. Doordat er in Nederland steeds minder nieuwe wegen worden aangelegd, neemt het belang van ‘horizontaal recyclen’ toe zodat grondstoffen hergebruikt kunnen worden zonder waardevermindering en zonder dat nieuwe, natuurlijke grondstoffen nodig zijn.

Reacties (2)

  1. webredactie
    's-Hertogenbosch 04-10-2016 16:08 uur

    @WilvandenElzen: Een reguliere laag asfalt (SMA) kost per ton € 70 euro
    Dubbel laags zeer open asfaltbeton (ZOAB) kost per ton € 80,00

  2. Wil van den Elzen
    Ouddorp 03-10-2016 13:33 uur

    Kunt U iets zeggen m.b.t. tot de kosten in vergelijking tot de gebruikelijke asfalt?

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: 1+2=?

Reactiespelregels

  • velden die zijn voorzien van een * zijn verplicht;
  • Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn;
  • Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.