Mediaspeler laden...

Afgelopen jaar is de weg uitgebreid met 2 rijstroken en zijn de kruispunten met verkeerslichten vervangen door ongelijkvloerse kruisingen. Hierdoor kan het verkeer nu ongehinderd doorrijden. Dit maakt de weg veiliger, maar verbetert ook de doorstroming en zorgt ervoor dat het sluipverkeer in de omliggende dorpen als Berlicum en Heeswijk-Dinther afneemt.

N279 verbreed zonder al teveel hinder

In opdracht van de provincie heeft Combinatie de Vaart, bestaande uit Dura Vermeer, Ploegam en Van den Biggelaar, de N279 Noord tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel verbreed van 2 keer 1, naar 2 keer 2 rijstroken. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Hier is een topklus geklaard door de aannemer. Ze hebben de weg in zijn geheel verbouwd, terwijl het verkeer toch zonder veel extra hinder kon doorrijden. Eerst is de nieuwe rijbaan gebouwd terwijl het verkeer gewoon over de oude N279 kon blijven rijden. Vervolgens hebben we het verkeer verplaatst naar de nieuwe rijbaan en is de oude N279 afgebroken en opnieuw opgebouwd. Zo kon het verkeer doorrijden en kon de aannemer over het hele traject tegelijkertijd aan het werk. Die aanpak heeft gewerkt.”

Weg bijna jaar eerder klaar

Sinds afgelopen dinsdag zijn de afzettingen van de weg gehaald. Dat is bijna een jaar sneller dan gepland. “We zijn nog niet helemaal klaar. De komende maanden worden nog gewerkt aan de aansluiting bij bedrijventerrein De Brand en in het voorjaar wordt de N279 tussen Veghel en ’s-Hertogenbosch nog voorzien van de definitieve deklaag asfalt. Maar het hoofddoel, de uitbreiding naar 2x2 en de aanleg van de ongelijkvloerse kruispunten, is klaar. Dan is het toch niet meer dan logisch dat we de weggebruikers daar meteen van laten genieten en de weg ook meteen openstellen voor verkeer,” aldus Van der Maat. De nieuwe fietsroute tussen ’s-Hertogenbosch en Veghel langs de Zuid-Willemsvaart werd al eerder opengesteld voor fietsers.

Nieuwe natuur

Naast de uitbreiding van 2 naar 4 rijstroken zijn ook de bestaande gelijkvloerse kruisingen bij Berlicum (Runweg), Middelrode en Heeswijk-Dinther verbouwd tot ongelijkvloerse kruisingen. En er is een extra ongelijkvloerse aansluiting bij Heeswijk-Dinther Zuid gebouwd, ter vervanging van de oude aansluiting Laverdonk. Tegelijk met de verbouwing aan de weg is ook nieuwe natuur aangelegd. In opdracht van waterschap Aa en Maas is het beekdal van de Aa heringericht en kan de Aa nu in een Dynamisch Beekdal weer natuurlijk meanderen. Ook is er ruimte voor extra natuurontwikkeling. 

Zie ook

Links naar (1)

Open Links Sluit Links

Contacten (1)

Open Links Sluit Links

Reacties (5)

  1. Jules Vismale
    21-12-2016 12:39 uur

    Het lijkt me handiger als de omgebouwde N279 zowel bij de A2 als de A50 rechtstreeks wordt aangesloten omdat anders wederom het verkeer blijft vastlopen. En dat is niet echt humoristisch te noemen!

  2. Gerard
    Berlicum 19-12-2016 08:53 uur

    Mooi, en vooral ook veilig en heel functioneel!

  3. Auto- en Motorrijschool Maas
    Veghel 17-12-2016 00:58 uur

    Geweldig, wat een mooie weg !!
    Ik voel me heel wat veiliger dan voorheen op de oude weg.

  4. Martin
    Hoogland 16-12-2016 06:27 uur

    Goed gewerkt mannen/vrouwen !

  5. wim lucius
    14-12-2016 22:01 uur

    geweldig resultaat,prachtige weg.

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Tweede letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • velden die zijn voorzien van een * zijn verplicht;
  • Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn;
  • Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.