De nieuwe app werkt als een detectiemiddel: als de fietser het kruispunt nadert, ontvangt de verkeersregelinstallatie een signaal en kan vervolgens op het juiste moment groen geven. Dit kan door de groentijd op het juiste moment te starten of door deze te verlengen. Zo kan de achteropkomende fietsers ook het groene licht halen. De fietser krijgt via een knipperend licht langs het fietspad de bevestiging dat hij is gezien en dat de verkeersregeling rekening met hem/haar houdt.

Het gebruik van de CrossCycle-app is anoniem. De app is niet verbonden met de identiteitsgegevens van de gebruiker, maar wordt puur gebruikt als detectiemiddel. Het is voor het eerst in Nederland dat een dergelijke app voor fietsers in gebruik wordt genomen.

De proef met de app wordt uitgevoerd in Tilburg op de Burgemeester Brokxlaan op de kruispunten met de Gasthuisring en de Jan Heijnsstraat.

De CrossCycle-app is financieel mogelijk gemaakt door de provincie en het programma Beter Benutten van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu. De proef past naadloos binnen de Mobiliteitsaanpak 2040 van de gemeente Tilburg, waarin aandacht is voor het gebruik van innovatieve technieken en waarbij de focus ligt op langzaam verkeer, zoals voetgangers en fietsers.

Zie ook

Links naar (1)

Open Links Sluit Links

Reacties (2)

  1. Provincie Noord-Brabant
    's-Hertogenbosch 16-10-2017 09:56 uur

    Dank voor uw reactie. Het is inderdaad waar dat auto’s die stoppen en weer optrekken meer brandstof verbruiken dan als ze 'free flow' door kunnen rijden (hoewel dat in de stad toch vaak onmogelijk is door ander kruisend verkeer). Nog beter is het echter als automobilisten overstappen op een andere manier van verplaatsen, die milieuvriendelijker, gezonder en in de binnenstad veelal sneller is. Daarom stimuleren provincie en gemeente het gebruik van de fiets in de stad. Bijvoorbeeld met innovaties als de Cross Cycle app. Fietsen wordt zo aantrekkelijker.

  2. Adje
    Landhorst 11-10-2017 22:16 uur

    Uit het oogpunt van het milieu lijkt het me beter om het gemotoriseerde verkeer deze app te geven. Als deze moeten stoppen staan de motoren stationair te draaien en dus brandstof te verbruiken. Terwijl de verbranding bij lage toeren meestal niet optimaal is. Is hierbij misschien uitgegaan van de gedachte: "Fietsers stoppen toch niet laten we ze dus maar voorrang geven"?

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: 1+2=?

Reactiespelregels

  • velden die zijn voorzien van een * zijn verplicht;
  • Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn;
  • Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.